Cyberverzekering: niets doen is geen optie meer

In dit digitale tijdperk zijn cyberaanvallen een toenemend risico voor bedrijven van elk formaat. Toch zijn veel organisaties terughoudend om beheersmaatregelen rond cyberrisico’s te treffen. De grote afhankelijkheid van IT verhoogt de kwetsbaarheid van ondernemingen rondom cyberdreigingen. Meijers gelooft in goede cyberbescherming en adviseert in diverse cyberverzekeringsoplossingen.

vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Met onze expertise en kennis over cyberverzekeringen, verzekert uw organisatie zich tegen de financiële gevolgen van cyberincidenten. Bovendien krijgt u ook ondersteuning om uw cybersecurity te versterken. Meijers biedt op maat gemaakte cyberoplossingen. Specifiek gericht op het unieke risicoprofiel van uw bedrijf.

Voor bedrijven met een omzet boven de 50 miljoen helpen wij graag met het vinden van een cyberoplossing op maat. Bedrijven met een omzet tot 50 miljoen kunnen eenvoudig een cyberverzekering online aanvragen. 

Vraag de cyberverzekering nu aan

Waarom een cyberverzekering via Meijers?

De wereld van cyberverzekeringen is complex, met een divers aanbod en een variatie aan behoeften. Elk bedrijf heeft zijn eigen specifieke eisen voor bescherming tegen cyberdreigingen. Als expert in cybersecurity adviseren wij u graag, om u te ontzorgen. Wij evalueren uw benodigde en gewenste dekking, zodat u een zakelijke cyberverzekering krijgt die aansluit bij de uitdagingen van uw bedrijf. Want het vergelijken en afsluiten kost tijd en vergt deskundigheid in de verzekeringsvoorwaarden. Hierdoor betaalt u nooit te veel, terwijl u toch adequaat verzekerd bent tegen de cyberrisico’s van uw onderneming.

Meijers staat voor u klaar met A-Z begeleiding bij het kiezen van de meest passende cyberverzekering. We zijn niet alleen een betrouwbare verzekeringsmakelaar, maar ook een inspirerende kennispartner. Meijers maakt uw risico’s effectief beheersbaar. Hierdoor kunt u zich volledig richten op de continuïteit en groei van uw bedrijf, zonder zorgen over de gevolgen van cybercriminaliteit.

Veelvoorkomende misvattingen

Ik ben niet aansprakelijk als mijn IT-provider gehackt wordt

Degene die besluit om informatie te verzamelen en te (laten) verwerken is altijd juridisch aansprakelijk voor de vertrouwelijkheid, beschikbaarheid en correctheid ervan. Als u ervoor kiest om dat te laten doen door externe partijen, bent u nog steeds aansprakelijk.

Ik ben niet interessant voor hackers

Deze bewering is zelden waar. Als gegevens voor bedrijven belangrijk zijn, dan zijn ze per definitie ook interessant
voor hackers. De kans is groot dat bedrijven willen betalen voor het vrijgeven van vastgezette data of het
voorkomen van openbaring. Dit noemen we ransomware. Daarbij zijn veel aanvallen ongericht, waardoor iedereen
een potentieel doelwit is. Binnen bepaalde sectoren geldt dat de data zelf al waarde hebben. Data als
persoonsgegevens en medische dossiers zijn bijvoorbeeld interessant om identiteitsfraude mee te plegen.

Wij hebben onze beveiliging op orde

Zelfs professionele Cloud- en IT-providers erkennen dat ook zij gehackt kunnen worden. Maar wanneer u afhankelijk bent van mensen kunnen er altijd fouten worden gemaakt. Phishing-linkjes in e-mails, verkeerde bijlagen openen of informatie sturen naar een verkeerd e-mailadres kan voor cybercriminelen net die opening zijn om in het bedrijfsnetwerk in te breken. Ook zien we steeds vaker dat software van derden die je gebruikt en vertrouwt kwetsbaar is. U kunt een cyberverzekering vergelijken met een brandverzekering. Ondanks blusinstallaties, sprinklers en brandwerend materiaal blijft er altijd risico op een brand. Daarom hebben bedrijven met uitstekende brandpreventie daarnaast een brandverzekering.

Wat de situatie ook is, verzekeraars keren toch niet uit

Cyberincidenten zijn juridisch lastig specifiek te definiëren en dus wordt er in de verzekeringsvoorwaarden bijna altijd een zeer ruime definitie gekozen zoals ‘elke ongeoorloofde toegang’. Een datalek als gevolg van het verlies van een laptop valt bijvoorbeeld ook onder die definitie. In de praktijk zien we daarom zelden discussie over de aard van een incident en of dat wel of niet gedekt is.

Wij kunnen prima zelf reageren op een cyberincident

In de praktijk is vaak een combinatie nodig van externe experts, uw IT provider(s) en uw eigen organisatie. Denk aan iemand die onderhandelt met de hackers. Een partij die digitaal forensisch onderzoek doet. Of juridische bijstand levert. Een cyberverzekeraar kan dit allemaal faciliteren. Inclusief de kosten. Los hiervan adviseren wij altijd om een aantal plannen klaar te hebben liggen. In het bedrijfscontinuïteitsplan staat hoe de bedrijfsvoering voortgezet wordt tijdens een cyberincident. Het incident respons plan helpt om regie te houden op het incident. Een herstelplan is er om software en data weer aan de praat te krijgen na een incident.

Cyberrisico’s? Verklein ze!

DIRECT CYBERRISICO 

  • Stilstand van uw bedrijf
  • Herstelkosten
  • Boetes en aanspraken van derden

VERMIJDBAAR RISICO

  • Niet tijdig en/of kundig kunnen reageren op een incident
  • Onnodige escalatie van een incident

INDIRECT CYBERRISICO 

  • Reputatieschade 
  • Verlies van klanten
  • Faillissement 

ACCEPTABEL RESTRISICO

  • Dit risico draagt u zelf

Maak uw cyberrisico beheersbaar

Gelukkig zijn er voor veel facetten van cyberrisico’s de juiste partners en oplossingen te vinden. Onderstaande checklist helpt u om beter inzicht te krijgen en uw cyberrisico te beperken.

Tip 1

De informatie

/

Blijf in control

005022D 80 Iconen Bezoekverslagen Wit 0.5x

Cyber risico’s ontwikkelen zich voortdurend. Voor u als ondernemer een geruststellend idee dat Meijers de weg weet in deze turbulente wereld. Naast kennis over het verzekeren van cyberrisico’s hebben we veel kennis over het voorkomen van cyberincidenten en goed risicomanagement. 

We leren uw informatiebehoefte graag beter kennen, zodat u in control verder kunt.

Interessant? Neem vrijblijvend contact op 

Tip 2

De aanval

/

Ken de vijand

005022D 80 Iconen Schade en continuiteit Wit 0.5x

Een veel voorkomende valkuil is de wens om waterdicht beschermd te willen zijn. Dat hoeft niet en dat kan ook niet. Slimmer (en goedkoper) is het om goed inzicht te krijgen en te houden in het zogenoemde aanvalslandschap. Aanval is een breed begrip. Het kan ook gaan om een fout met ICT uitval als gevolg, een plotselinge ICT storing, een ongerichte aanval van een verveelde puber op zijn kamertje of een gerichte aanval door een professionele criminele organisatie. En dan moet u ook nog blijven voldoen aan wet- en regelgeving ter voorkoming van laag klantvertrouwen, imagoschade en boetes. 

We praten graag met u verder om het voor u specifieke dreigingslandschap in kaart te brengen, zodat u kosteneffectief de nodige maatregelen kunt nemen.

Interessant? Bel mij terug

Tip 3

De verdediging

/

Maak het ze lastig

005022D 80 Iconen Overige Wit 1.5x

Software-updates draaien, verdachte e-mails herkennen of wachtwoord-management instellen; deze acties maken écht het verschil. U kunt dus veel zélf doen en dat is niet alleen maar technisch van aard. Gedrag, kennis en aangepaste processen leveren ook een grote bijdrage. De kunst is uw cyberveiligheid te verhogen tegen de laagste kosten. 

Meijers beschikt over kennis en een groot netwerk van cyberspecialisten die u verder kunnen bijstaan. We helpen u graag op weg door in te gaan op uw specifieke situatie. Behoefte aan een goed gesprek?

Ja! Bel mij terug

Tip 4

Het risico

/

Verzeker wat u niet kunt dragen

005022D 80 Iconen Vermogen Wit 0.5x

Het is heel gebruikelijk om een deel van het cyberrisico te verleggen. Directe schades en aanspraken zijn bijvoorbeeld verzekerbaar bij een incident. Daarnaast hebben bijna alle verzekeraars een team van specialisten klaarstaan om u te helpen met de essentiële eerste respons op een incident. 

We bespreken graag uw specifieke situatie om zo de best mogelijke match te kunnen maken. Er valt genoeg te kiezen uit het aanbod van verzekeraars.

Wilt u ook kiezen? Bel mij terug

Tip 5

De herkenning

/

Herken dat u bent gehackt

005022D 80 Iconen Downloads Wit 0.5x

Snel een cyberincident herkennen is belangrijk, omdat het u tijdswinst geeft. Hoe sneller u erbij bent, hoe kleiner de kans dat de situatie escaleert. De crux is het vinden van de juiste balans: investeren in detectiemogelijkheden die het cyberrisico verlagen. Deze afweging is geen exacte wetenschap en verschilt per situatie.

We gaan graag het gesprek met u aan over de juiste staat van paraatheid binnen uw organisatie.

Interesse? Mail Tom Rijgersberg

Tip 6

De reactie

/

Heb een expert team klaarstaan

005022F 54 AFAS Insite Activiteit Wit 0.5x

Ok, u bent gehackt. Het is gebeurd… Heel vervelend. Wat nu? Kundig en tijdig ingrijpen bij een cyberincident kan veel schade voorkomen. Rustgevend idee dat u nu gewoon één nummer kunt bellen. Het is misschien wel de allergrootste waarde van een cyberverzekering.

We kennen de mogelijkheden en hebben ook zelf goede persoonlijke relaties met veel cyberbedrijven in Nederland. We bespreken graag uw specifieke situatie om zo de beste combinatie met betrokken specialisten te kunnen maken.

Interesse? Laat hier uw contactgegevens achter

Tom Rijgersberg, Practice Leader Cyber

Tom Rijgersberg, Practice Leader Cyber

'Mijn carrière van 25 jaar ICT kende 9 jaar in cyber consultancy. Ik heb me de vraag gesteld of je cyberrisico’s wel moet verzekeren. Want voorkomen is altijd beter dan genezen. Máár als het dan toch misgaat, dan is er bedrijfsstilstand, mogelijke aanspraken van derden. Dan moet een organisatie zo snel mogelijk in de reactiemodus springen. Kun je die schade zelf dragen? Wie bel je dan? Wat moet je doen? Ik geloof in de totaaloplossing: preventie, detectie en reactie. Aangevuld met een schadeverzekering en een team van First Response experts. Als Meijers de oplossing niet kan bieden, dan verwijs ik graag door. Bij samenwerking zijn transparantie, betrokkenheid en deskundigheid essentieel. Geen snelle jongens hier, we maken het niet mooier dan het is.' 

Faizal Soebratie, Specialist Cyber

Faizal Soebratie, Specialist Cyber

Ik vind het geweldig om mensen te helpen, te verbinden en zekerheid te bieden. Mijn relaties kunnen daarom altijd op mij rekenen. Ik heb veel plezier in wat ik doe en dat straal ik ook graag uit. Mijn motto is als volgt: als ik zie dat iemand iets goed doet, dan geef ik een compliment. Wanneer ik zie dat er iets fout gaat, dan vraag ik of ik kan helpen. Onlangs heb ik gekozen om mij te specialiseren binnen Cyber, van ondersteuning naar advies. Ik kijk erg naar uit naar deze nieuwe functie. Bij Meijers werken medewerkers met een drive vanuit het hart. Dat merk je aan alles, het eindresultaat telt.

Jurgen Bronchel, Senior Accountspecialist

Jurgen Bronchel, Senior Accountspecialist

Ik ben een echte specialist. Werk al 35 jaar in de technische verzekeringen, dat is echt mijn ding. Met name het verzekeren van bouwwerkzaamheden in al zijn facetten. Dit kan op aflopende en op doorlopende basis. Daarnaast valt onder technische verzekeringen nog het verzekeren van machines/installaties, zonnepanelen, bodemsanering e.d. 

Ik krijg energie van klanten, van oplossingen, van bemiddelen. Geen enkel bouwproject is hetzelfde en vereist daardoor maatwerkoplossingen voor onze klanten. Het gaat erom dat we er echt voor de klant zijn. Dat is ons vak. Bij grote of moeilijke projecten zet ik altijd verzekeraar én klant bij elkaar aan tafel. Dat kweekt begrip en brengt passende oplossingen tot stand.

Tom Rijgersberg web
Faizal Soebratie web
Jurgen Bronchel web2
wo 15 januari 2025

Cyberverzekeringen in het onderwijs: waarom je er niet omheen kunt

vr 25 oktober 2024

Cyberaanval? Minimaliseer de impact op uw corporatie

ma 21 oktober 2024

Cyberaanval? Zo reageert u effectief

wo 16 oktober 2024

De impact van een cyberincident op uw bedrijfsvoering

Meer artikelen

Schade melden
menu
Contact