Meer artikelen

Dure foutjes

do 27 augustus 2020

Als professional bij een ICT-bedrijf weet je als geen ander hoe je moet omgaan met data van je eigen organisatie en die van je klanten. Data vormt vaak voor een belangrijk deel het kapitaal van een bedrijf. Verlies ervan kan dus forse, schadelijke gevolgen hebben voor de continuïteit. 

Denk aan de reconstructie van verloren of beschadigde data en de hieruit voortvloeiende bedrijfsschade… Dat kan enorm in de papieren lopen en je voor langere tijd buiten bedrijf stellen. Daarom zijn ICT-bedrijven over het algemeen extra goed beveiligd en komen hackers niet zomaar binnen. 

Maar toch, soms, als routine op de loer ligt, kan het zomaar zo zijn dat een eigen medewerker even niet oplet en tijdens een dataconversie per ongeluk de verkeerde parameters instelt. Waardoor data gecorrumpeerd wordt en de back-up niet van voldoende kwaliteit is om de gegevens te kunnen herstellen. De (externe) kosten voor het dataherstel en de geleden bedrijfsschade hebben dan grote financiële gevolgen. 

Juist dan is het natuurlijk zaak je verzekeringen op orde te hebben. Dergelijke schades, waarbij menselijke fouten de oorzaak vormen, worden door veel polisvoorwaarden voor Cyberverzekeringen gedekt. Alleen moet je weten waar je op moet letten, zoals de definitie van een menselijke fout. En daar kan het nog wel eens misgaan. 

Of de polisvoorwaarden goed aansluiten op het risicoprofiel van het ICT bedrijf wordt in de praktijk helaas pas vaak ontdekt als het te laat is. Weten hoe het precies zit? Behoefte aan een vrijblijvende second opinion? Neem contact op met Robert Ockhuizen, Specialist Schade +31 (0)6 386 755 87 of Fabian Jongmans, Accountmanager +31 (0)6 18 961 044.

 direct naar de ict pagina

Benieuwd naar mogelijke dekkingshiaten?

vraag de risicoscan aan

Tag: ict

Schade melden
menu
Contact