Meijers UBO check ondanks het openbaar UBO register KVK
Het is heel begrijpelijk dat u zich afvraagt waarom u nog steeds alle UBO-informatie aan ons moet aanleveren. Het levert immers veel extra werk voor u op en uw inschrijving in het UBO-register is al op orde. Het spijt ons dan ook u hiermee lastig te vallen. De reden hiervoor is dat de Nederlandse wet alle financiële dienstverleners expliciet verplicht om een eigen cliëntenonderzoek te doen.
Wat verstaat de wet onder een eigen cliëntenonderzoek?
Voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn wij als meldingsplichtige instelling verplicht een cliëntenonderzoek uit te voeren, de UBO’s in kaart te brengen en te werken met een UBO-verklaring. Zelfs als er geen UBO te vinden is. Dit is vastgelegd in art. 4 lid 2 Wwft.
Bovenstaande betekent dat wij een aantal dingen standaard moeten doen:
- De identiteit van onze relaties vaststellen
- Controleren welke persoon binnen een organisatie de meerderheid van de aandelen heeft (de UBO)
- Nagaan of er geen betrokkenheid is bij witwassen en financiering van terrorisme
- Checken of onze relaties op een sanctielijst staan.
Financiële dienstverleners hebben een meldingsplicht als een organisatie of een persoon betrokken is bij witwassen of bij het financieren van terrorisme of als deze op een sanctielijst staat. Wij lichten dan de betrokken verzekeraars in en melden dit bij onze toezichthouder, de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Vanzelfsprekend wordt de betreffende relatie hier dan ook over geïnformeerd.
Waarom mogen wij niet afgaan op het register van de KvK?
De overheidsinstantie Kamer van Koophandel (KvK) registreert de UBO’s in het handelsregister. Zij verifieert daarbij niet of de entiteit de juiste UBO(‘s) aanmeldt. Om die reden is in de Europese richtlijn en de Nederlandse wet opgenomen dat financiële dienstverleners in het kader van het cliëntenonderzoek verplicht zijn om zelf na te gaan wie de UBO’s zijn. En dat wij helaas dus niet op de juistheid van het KvK-register mogen afgaan.
Wij betreuren de extra werkdruk die deze uitvraag met zich meebrengt en kunnen ons uw onbegrip voorstellen. Helaas hebben wij geen andere keuze dan ons aan de wettelijke verplichting te houden. We hopen dat we u met dit document wat meer achtergrond hebben gegeven.
Vragen?
Heeft u vragen over het cliëntenonderzoek of de UBO-verklaring? Neem dan contact op met onze Legal & Compliance Officer, Anneke Bogtstra, via 020 504 26 37 of a.bogtstra@meijers.nl. Zij helpt u graag verder.