Contract deadline niet gehaald. Wat nu?
Het uitvoeren van een complex ICT project duurt vaak langer dan gepland waardoor de beoogde opleverdatum niet wordt gehaald. Dat kan onaangename gevolgen hebben voor alle partijen. Een voorbeeld.
Een ICT bedrijf voert een grote opdracht uit wat moet leiden tot de implementatie van een Document Management Systeem (DMS) bij de opdrachtgever. Dit DMS systeem is van groot belang in het licht van een reorganisatie, dus tijdige oplevering is een ‘must’. De opdrachtgever legt dan ook contractuele bepalingen op waarbij het ICT bedrijf aansprakelijk is voor zowel directe als indirecte (gevolg) schade wanneer het project niet op tijd gereed is.
Tijdens het uitvoeren van het project blijkt de datastructuur complexer te zijn dan ingeschat. Hierdoor kan de contractueel overeengekomen deadline niet worden gehaald. De opdrachtgever heeft geen vertrouwen meer in het ICT bedrijf en stelt deze aansprakelijk voor de gederfde omzet en winst.
Dergelijke claims worden door veel polisvoorwaarden voor (beroeps)aansprakelijkheid niet gedekt. Slechts enkele voorwaarden bieden hiervoor wel een (adequate) dekking.
Weten hoe het precies zit? Neem contact op met Robert Ockhuizen, Specialist Schade +31 (0)6 386 755 87 of Fabian Jongmans, Accountmanager +31 (0)6 18 961 044.
Benieuwd naar mogelijke dekkingshiaten?