Meer artikelen

Waarom een vertrouwenspersoon bijdraagt aan een veiligere werkomgeving

do 24 februari 2022

Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer domineert de afgelopen weken het nieuws. En onderwerpen als omgangsvormen op het werk zijn actueler dan ooit. Ongeveer 16% van de medewerkers heeft te maken met ongewenste omgangsvormen van collega’s of leidinggevenden. Het kan een grote weerslag hebben op hoe een medewerker zich voelt op het werk. Net als op zijn functioneren en gezondheid. Geen wonder dat juist nu de vraag naar vertrouwenspersonen binnen organisaties groot is. Maar wat is de rol van een vertrouwenspersoon eigenlijk?

Psychosociale arbeidsbelasting

Om die vraag te beantwoorden kijken we eerst naar psychosociale arbeidsbelasting. Als werkomstandigheden niet goed zijn, kan werkstress ontstaan. Dit noemen we ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Factoren die PSA veroorzaken, zijn bijvoorbeeld arbeidsdiscriminatie, pesten, seksuele intimidatie, agressie, geweld en werkdruk. Met gezondheidsproblemen en ziekteverzuim als resultaat.

PSA Beleid
Als werkgever bent u op basis van de Arbowet verplicht om beleid te ontwikkelen op het gebied van PSA. Doet u dit niet, dan kunt u uiteindelijk boetes krijgen.

Beleid tegen PSA kunt u maken op basis van een Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E). Maatregelen die u als werkgever kunt treffen zijn:

  • het aanstellen van een vertrouwenspersoon
  • het geven van voorlichting over PSA
  • het ontwikkelen van een gedragscode en klachtenregeling
  • het nader onderzoeken van oorzaken van werkstress.

De vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon kan helpen bij het voorkomen of verminderen van PSA. Daarnaast kan een vertrouwenspersoon de organisatie en interne stakeholders adviseren over beleid. Dit kan een eigen medewerker zijn, maar u kunt ook een externe vertrouwenspersoon aanstellen via Meijers Vitaal bijvoorbeeld. Een combinatie waarbij uw interne vertrouwenspersoon ondersteund wordt door een externe is ook een optie.

Het geven van bekendheid aan de vertrouwenspersoon kan op verschillende manieren, zoals via een periodieke nieuwsbrief, de vertrouwenspersoon uitnodigen voor een personeelsbijeenkomst of een brochure op hangen in de personeelskantine.

Wetgeving
Gezien het relatief hoge percentage ongewenste omgangsvormen, is het niet gek dat er een wetsvoorstel is ingediend om een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon toe te voegen aan de Arbowet. Op dit moment is het nog geen wettelijke verplichting. Het vormgeven van PSA beleid is dat wel.

Wilt u meer informatie over de dienstverlening van een vertrouwenspersoon, het actualiseren van uw RI&E of het vormgeven van PSA beleid? Neem dan contact op met uw onze accountmanager Manon van Haarlem via 020-8000557 of via info@meijersvitaal.nl.

 

Tags: Employee benefits, Duurzame inzetbaarheid

Schade melden
menu
Contact