Oplichting en fraude bij bedrijven nemen toe
Het verschil tussen interne en externe fraude
Onder fraude verstaan we bewuste misleidende handelingen om onrechtmatig voordeel te behalen. Vaak bedoelen we dan financieel voordeel, maar het kan ook gaan om goederen of om manipulatie van situaties op de werkvloer om bijvoorbeeld de persoonlijke positie te verbeteren. Afhankelijkheid van het internet, via diverse apparaten, maakt organisaties steeds kwetsbaarder voor uiteenlopende vormen van fraude.
Het verschil tussen interne en externe fraude is als volgt. Bij interne fraude ontvreemden eigen medewerkers geld of goederen en/of plegen declaratiefraude. Bij externe fraude sturen externen bijvoorbeeld valse facturen. Hoewel interne fraude meer voorkomt, wint externe fraude snel terrein omdat professionele criminelen zich steeds vaker richten op bedrijven en organisaties. Vooral digitale fraude toont een sterke stijging. Binnen dit kader maken organisaties zich vooral zorgen over de opkomst van nieuwe technologieën die criminelen inzetten bij digitale fraude; zoals deepvoice, deepfake en nep e-mails.
Mogelijke oorzaken van toenemende bedrijfsfraude in Nederland:
- Economische druk: bedrijven kunnen onder druk staan om winstgevend te blijven. Financiële tekorten kunnen sommige individuen binnen een organisatie ertoe aanzetten frauduleuze activiteiten te ondernemen. Daarbij ervaren ook werknemers in zware economische tijden steeds vaker financiële moeilijkheden. Personeel dat worstelt kan vatbaarder zijn voor omkoping, corruptie of diefstal.
- Interne controle en toezicht: zwakke interne controlesystemen en gebrek aan toezicht maken het makkelijker voor fraudeurs om onopgemerkt te blijven.
- Technologische ontwikkelingen: technologische vooruitgang biedt ook nieuwe mogelijkheden voor fraude, zoals cyberfraude en identiteitsdiefstal.
- Veranderende werkomgeving: door de verschuiving naar meer remote en online werk kan de controle over bedrijfsprocessen afnemen, waardoor fraudeurs meer mogelijkheden krijgen.
Het is essentieel om preventieve maatregelen te nemen om de kans op fraude te verminderen, zoals het implementeren van sterke interne controles, regelmatige audits en opleiding van werknemers. Het zijn vooral grote organisaties die actie ondernemen om fraude te voorkomen en te detecteren. Maar ook het MKB profiteert van goede preventie op dit gebied.
Fraude preventie tips:
1. Bevorder openheid over fraude
Een cruciale preventieve maatregel is het bespreekbaar maken van fraude binnen de organisatie. Door medewerkers bewust te maken van frauduleuze praktijken, vallen ze minder snel ten prooi aan valse e-mails en andere vormen van bedrog.
2. Creëer een transparante bedrijfscultuur
Het is essentieel dat medewerkers zich vrij voelen om vragen te stellen aan hun leidinggevenden en om afwijkende betaalverzoeken te verifiëren. Kortere communicatielijnen tussen medewerkers en leidinggevenden verminderen de kans op bijvoorbeeld CEO-fraude.
3. Integreer controlepunten
Verhoog het aantal controlepunten bij werkzaamheden en processen. Een gezonde dosis argwaan voorkomt veel problemen. Ga systematisch na of details zoals adressen en contactpersonen/tekenbevoegden kloppen. Bij twijfel is telefonische verificatie bij vertrouwde contactpersonen noodzakelijk.
4. Implementeer ”het vierogenprincipe”
Leg procedures vast voor het overmaken van aanzienlijke bedragen en zorg dat het vierogenprincipe wordt toegepast. Dit verzekert dat er altijd een dubbele controle is en verkleint de kans op onbedoelde overboekingen.
Heeft u vragen over hoe u zich het beste kunt beschermen? Neem contact op met Meijers Credit via +31 (0)20 642 0524.