Nieuwe bouwregels voor laadpalen in parkeergarages
Vijf vragen hierover aan Risk Engineer Pascal Saura.
Wat houden de nieuwe bouwregels in?
Het Bouwbesluit 2012 wordt vervangen door het Besluit Bouwwerken en Leefomgeving (verkort BBL). Hierin staat dat de de richtlijnen voor het aanleggen van laadpalen voor elektrische voertuigen veranderen. Daarnaast wordt aanwezigheid van een sprinklerinstallatie in nieuwe parkeergarages onder een gebouw waarin wordt geslapen verplicht.
Wat verandert er dan voor de aanleg van laadpunten in parkeergarages voor elektrische voertuigen?
In de praktijk betekent dit meestal dat de parkeergarage voorzien moet worden van een automatisch sprinkler systeem. De elektrische veiligheden die verplicht worden zijn in mijn ogen oplossingen die vanzelfsprekend zijn.
Waar moeten de laadpunten aan voldoen?
- Zorg dat de laadpunten voor elektrische voertuigen beveiligd zijn tegen storingen die kunnen leiden tot brand.
- Er moet er een systeem zijn om alle laadpunten tegelijkertijd uit te schakelen.
- Er is duidelijke informatie aanwezig over dit systeem en de locatie van de laadpunten in de parkeergarage voor de brandweerinzet.
- Laadpunten dienen van het type Mode 3 of 4 te zijn volgens de NEN 1010. Deze laadmodi zijn beter beveiligd tegen storingen die kunnen leiden tot brand.
Gelden de laadpunteisen voor zowel nieuwe als bestaande gebouwen?
Ja, de verplichtingen gelden voor alle nieuw aan te leggen laadpunten voor elektrische voertuigen. Dat geldt voor zowel nieuwe gebouwen, te verbouwen gebouwen als bestaande gebouwen. Concreet betekent dit dat bestaande laadpunten niet aan de nieuwe eisen hoeven te voldoen.
Wanneer gaat de nieuwe regelgeving in?
De nieuwe bouwregels voor laadpalen gelden vanaf 1 januari 2023 voor nieuw te plaatsen laadpunten in zowel nieuwe als bestaande gebouwen (met betrekking tot sprinkler voor nieuw te bouwen gebouwen met slaapfuncties erboven).