Meer artikelen

Logistieke sector kampt met personeelstekort - kans op schade neemt toe

ma 6 december 2021

Net als veel sectoren kampt ook de transport- en logistieksector met een personeelstekort. Vrachtruimte en vrachtwagenchauffeurs zijn schaars, waardoor klanten vaker genoodzaakt zijn om met onbekende vervoerders te werken. Met alle gevolgen van dien. Daarom neemt Karin de Jong, Senior Practice Leader Transport & Logistiek, ons mee op de route naar het veilig vervoeren van je vracht. ‘Tegenwoordig is er niet veel keus. Het neerleggen van je vracht bij een onbekende vervoerder maakt de kans op schade vele malen groter’. Ze vertelt ons hoe je hier het beste mee omgaat.

‘Aan het begin van de coronacrisis viel de vraag naar producten even stil, maar daarna kwam dit in sneltreinvaart weer op gang’ begint Karin. ‘Het gevolg is dat logistiek dienstverleners de vraag niet meer aankunnen. Honderden vrachtwagens staan klaar om de weg op te gaan, maar er is niemand om ze te besturen. Het tekort aan chauffeurs wordt opgelost met buitenlandse werknemers die amper Nederlands of Engels spreken. Vaak uit het Oostblok of zelfs afkomstig uit Azië. Het gevolg is dat instructies op vrachtbrieven, pallets of dozen niet goed worden gelezen. Ook instructies bij afleveradressen worden niet juist begrepen. Je snapt, dat kan tot vervelende schades leiden.’

Toch is het niet alleen de taal die voor problemen zorgt. Karin: ‘Door het tekort aan personeel liggen slordigheidsfoutjes op de loer. Wanneer procedures door drukte bijvoorbeeld niet goed worden nageleefd. Een schade is dan snel ontstaan’.

Het lijkt misschien lastig om grip te krijgen op het vervoersproces. Bedenk dan altijd dat:

  1. Je een hoop ellende kan voorkomen door met de juiste partijen in zee te gaan. Stel je voor: je hebt een partij camera’s die naar Spanje vervoerd moet worden. Zorg dan dat je een vervoerder uitkiest die hier ervaring mee heeft. Ga voor een zending met hoge waarde nooit met een onbekende vervoerder in zee. Maak in dat soort gevallen ook geen gebruik van vrachtbeurzen, zelfs niet als de lading een minder hoge waarde heeft. Stel aan de vervoerder hoge eisen met betrekking tot preventie en (be)veiligheidsprocedures. Check daarnaast ook altijd de financiële achtergrond, het vestigingsadres, de contactgegevens en de KvK, BTW en verzekeringsgegevens van de vervoerder.
  2. Schade voorkomen is beter dan genezen. Niemand is erbij gebaat om schade te hebben en bij verzekeraars te claimen. Dit zal uiteindelijk een negatief effect hebben op de verzekerbaarheid van je risico. Bovendien heb je te maken met een eigen risico dus schade kost jou als ondernemer altijd geld. Het is daarom essentieel om kritisch te kijken naar de partijen waar je mee samenwerkt en die je contracteert.

Meer informatie
Behoefte aan iemand die tijdens het logistieke proces meekijkt met de risico’s en hoe je die het beste beheerst en beheert? Neem contact op met Karin de Jong, k.dejong@meijers.nl of bel +31 (0)6 18 960 784.

Tag: Transport en logistiek

Schade melden
menu
Contact