Meer artikelen

Het mooiste vak dat er is

vr 25 oktober 2019

De schade-uitgaven en premie-inkomsten van verzekeraars zijn niet in balans. Klanten krijgen te maken met premieverhogingen en kosten voor preventiemaatregelen. Voor ons als makelaar dé tijd om onze klanten nog meer bij te staan. Eerder lieten we vijf verzekeraars aan het woord over de verharding van de zakelijke schademarkt. Nu is het de beurt aan ons: hoe kijken wij als makelaar aan tegen deze ontwikkelingen? Ton Stalenhoef, Chief Brokerage Officer, is aan het woord:    

Wat is er aan de hand?                                                   
''De combinatie van lagere premies, hogere schades en tegenvallende beleggingsresultaten zorgt voor een zogenaamde harde markt. Ook neemt het aantal verzekeraars af. Met minder verzekeraars hebben we als makelaar minder keus in het onderbrengen van de risico’s van onze klanten. Tegelijkertijd zie je dat verzekeraars terughoudender zijn in het accepteren van moeilijk verzekerbare risico’s binnen bepaalde branches. Aan ons de taak om te kijken waar we die capaciteit vandaan kunnen halen. Met acceptabele condities natuurlijk.’’ 

 Wat is de rol van de makelaar?
''Dat is ervoor zorgen dat klanten op de hoogte zijn van de ontwikkelingen binnen de verzekeringsbranche. Een harde markt mag niet als een verrassing komen. Iedereen zal hier namelijk mee te maken krijgen. Daarom willen we onze klanten zo goed mogelijk voorbereiden op wat er komen gaat. Voor ons betekent dit ook dat we een actievere rol spelen op het gebied van preventie. Samen met onze klanten kijken we naar maatregelen en creatieve oplossingen om risico’s beheersbaar en verzekerbaar te houden.’’

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
‘’Hoe kunnen we bepaalde risico’s blijven verzekeren? Over die vraag wil ik graag met verzekeraars in gesprek. Het kan niet zo zijn dat sommige branches deels onverzekerbaar worden. Deze harde markt vraagt weer om ondernemerschap en co-assurantie die erop gericht is om samen de lusten en lasten te dragen. Eigenlijk net als vroeger. Een markt waar verzekeraars gezonde resultaten behalen en de klant bereid is om daar voor te betalen. Je vraagt me naar de grootste uitdaging? Dat is het creëren van een gezonde balans bij verzekeraars tussen ondernemerschap en resultaatgericht denken. Waarbij er niet wordt gekeken naar onmogelijkheden maar naar mogelijkheden.’’

blok artikel2Wat is iets dat maar weinig mensen weten over deze branche?
''Dit is het mooiste vak dat er is. Kijk maar naar deze harde markt: hier moet je bloed harder van gaan stromen. Ik zie het niet als een probleem, maar als een kans. Juist in deze tijd kan Meijers echt iets betekenen voor haar klanten. Deze harde markt vraagt om creativiteit en het denken in mogelijkheden. Dat is prachtig.’’

Wat zou je nog willen meegeven?
‘’We kunnen de huidige situatie niet mooier maken dan het is. Premieverhogingen zijn onvermijdelijk. Maar we moeten het wel in perspectief blijven zien. De premie is veel hoger geweest. Dat de premie nu heel laag is en daar een verhoging uit voorkomt, is eigenlijk wel logisch. De continuïteit van een groot aantal verzekeraars komt onder druk te staan als deze premieverhogingen niet worden doorgevoerd. Een gezonde en sterke branche is voor iedereen van belang. Voor verzekeraars. Maar zeker ook voor bedrijven.’’ 

 

Tag: schadeverzekeringen

Schade melden
menu
Contact