Meer artikelen

Fake-schade via social media, hoe pak je het aan?

ma 25 juli 2022

In de Nederlandse food- en feedsector staan kwaliteit en voedselveiligheid voorop. Niet alleen wet- en regelgeving zijn streng, ook de normen die bedrijven zelf hanteren zijn hoog. Gaat er onverhoopt toch een keer iets mis? Dan zijn social media vandaag de dag belangrijke communicatiekanalen, omdat je er in korte tijd veel mensen mee kunt bereiken. Maar steeds vaker blijken diezelfde social media ook een nieuwe ‘vijand’ van food- en feedbedrijven te zijn, ziet Bob Timman, senior schadebehandelaar bij Meijers.

Fake-schade
‘Een foto van een chocoladereep met daarnaast een stukje glas’, geeft Timman als voorbeeld. ‘Of van een kapotte zuivelverpakking waar een lelijke hoek plastic uitsteekt. Mensen posten het op social media. Natuurlijk zijn sommige klachten terecht. Maar steeds vaker zien we dat mensen zo’n foto gewoon zelf in elkaar zetten en vervolgens onderhands een bedrag claimen als ‘schadevergoeding’. Dit soort ‘fake-schade’ is een fenomeen waar enkele bedrijven al dagelijks mee te maken hebben.’

Schakel verzekeraar in
Sommige bedrijven zijn volgens Timman geneigd aan zo’n geldclaim toe te geven, om imagoschade te voorkomen en ervan af te zijn. ‘Waarmee ze dus onterecht benadeeld worden. Wij adviseren in alle gevallen om de rug recht te houden en niet zelf te onderhandelen met deze mensen. Je kunt dit soort zaken het beste via de verzekeraar laten afhandelen waar je je aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten. Daar worden claims serieus bekeken en professioneel afgehandeld. Terechte claims worden gehonoreerd, valse claims worden adequaat gepareerd.’

Schade melden
menu
Contact