De kijk van verzekeraars op cyberrisico's
Internet en computers zijn steeds onlosmakelijker verbonden met bedrijfsvoering. De ontwikkelingen gaan ontzettend snel, en ook het verzekeringswezen moet zich in rap tempo aanpassen. Cyber is een uniek product met unieke risico’s. Dit vraagt soms een verandering in aanpak, zoals Jaap de Louw (Achmea) zegt in ons interview van 20 november 2018: “De traditionele verzekeringsbranche, die gericht is op het verkopen van producten, verandert nadrukkelijk. Het gaat meer richting proposities. Cyber is een product dat voor 80% bestaat uit dienstverlening. Hiervoor is het heel belangrijk dat verzekeraars de samenwerking zoeken met kennispartners.”
Cybercrime kan zowel direct als indirect schade veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan schade doordat een hacker de sprinklers van een ziekenhuis aanzet. Of doordat al je gegevens op straat liggen door een hack (en je dus melding moet maken volgens de AVG). En… hoe verzeker je een zelfrijdende auto?
Een cyberrisicoverzekering kan je ondersteunen in preventie, zoals voorlichting aan je medewerkers. Of de inzet van een specialistisch team bij een calamiteit, maar ook de dekking van kosten voor public relations en crisismanagement. Meer informatie? Neem contact op met Rob van Leyen. R.vanleyen@meijers.nl.