AI bij familiebedrijf Meijers: terugblik op het NARIM congres
Begin juni vond het jaarlijkse NARIM congres plaats. Meijers Assurantiën, was uiteraard aanwezig. Hoe heeft Michiel Vink, al 6 jaar werkzaam bij Meijers en tevens commercieel directeur het congres, met als thema Simply Human, ervaren? Hij geeft een terugblik hoe hij de dag heeft beleefd.
“De dag startte al goed: bij aanvang van het congres was er een ruime, goede inloop waardoor je veel mensen kon spreken. Klanten, verzekeraars, prospects. Daarnaast stond er natuurlijk een mooi programma op de planning. Als ik kijk naar de bijeenkomsten die door de sponsoren zijn voorbereid, worden die echt steeds professioneler naarmate de jaren vorderen. Je ziet dat ze er tijd en energie in stoppen. Sommigen halen er zelfs externe sprekers bij die echt iets toevoegen. Bij de presentaties was AI een hot topic. Met een thema als ‘Simply Human’ kon dat natuurlijk haast niet uitblijven. Als industrie kan je eigenlijk ook niet anders doen dan aanhaken. Kunstmatige intelligentie is overal tegenwoordig, wat maakt dat het voor iedereen een interessant onderwerp is. Je hoort natuurlijk veel horrorverhalen over AI; dat het banen overneemt, en dat het na enige tijd niet meer onder controle te houden is. Maar je moet niet blijven hangen in die doemscenario’s; je moet AI gaan onderzoeken, en kijken waar het je verder kan brengen, terwijl je nog steeds die menselijke touch behoudt. Een doemscenario waar je bijvoorbeeld in contact bent met een AI-chatbot en verder niemand meer telefonisch te pakken krijgt, moet je niet willen. Zeker Meijers, een familiebedrijf, wil zo niet in de wedstrijd zitten.”
Meijers: een groeiend familiebedrijf
Afgelopen jaar bestond het bedrijf 50 jaar. “Het is vrij uniek, een familiebedrijf in de huidige markt waar volop geconsolideerd wordt. Als je een familiebedrijf bent is er ook een bepaalde verwachting van de manier waarop je met klanten omgaat, vooral als het gaat om de lange termijn. Dat sluit goed aan bij de cultuur die we willen uitstralen. We groeien ook lekker door en we zien veel kansen. Leuk, om in zo’n positie te zitten, zeker als je bijvoorbeeld naar mijn functie van commercieel directeur kijkt; ik noem het een soort snoepwinkel. Dat is ook waarom je voor een bedrijf als Meijers wil werken, om te kijken waar je mee kan ondernemen. Qua omvang groeien we ook snel: waar we zes jaar geleden nog tegen de 300 medewerkers aan zaten, zitten we nu op zo’n 470.” Een flinke personele toename dus. Waar zit die groei dan in? Michiel vertelt: “Die groei zit in de volle breedte. Maar wat we – naast ons traditionele werk als verzekeringsmakelaar – ook steeds meer aanbieden is aanvullende dienstverlening. Zo hebben we nu ook risk engineers en cyberspecialisten aangetrokken en bieden we met Meijers Vitaal bijvoorbeeld arbodienstverlening aan. Wat je ziet is dat we doorgroeien en dus naast de basisdienstverlening ook steeds meer mensen in dienst hebben die specifieke waarde toevoegen aan onze klanten.”
AI bij Meijers
Ook bij Meijers wordt er gekeken naar de toekomst met behulp van kunstmatige intelligentie. Michiel: “Wij hebben een projectgroep AI die kijkt waar AI zinvol ingezet kan worden. Ik denk dat klanten ook wel een beetje van ons verwachten dat we onze processen en systemen zo efficiënt mogelijk inrichten. Als je dat niet doet, loop je immers achter de feiten aan. Zo zijn wij nu aan het onderzoeken wat goede adviesteksten zijn, dus maken we slimme koppelingen met AI om goede adviseringen op papier uit te werken en die scherper te maken. Ook kijken we of er een gemakkelijke manier is om door middel van AI polissen met elkaar te vergelijken. We kijken nu dus voornamelijk naar manieren waarop AI ons werk efficiënter kan maken door te onderzoeken of er ondersteunende tooling is om het proces te vergemakkelijken. Maar die specialistische kennis en human touch behouden we, want wat wij doen is en blijft mensenwerk. Wij willen nu eenmaal klanten te woord staan, ze adviseren en bij de hand nemen. Los van eventuele tooling blijven we dat natuurlijk gewoon doen.”
Succesvolle dag
Dan nog even terug naar het congres. Michiel vertelt wat voor gevoel de dag bij hem heeft opgeroepen. “Ik vond het een hele energieke dag. Het programma liep in een goede flow door, met fijne sessies en een goede dynamiek. Je kwam binnen in een mooie, grote ruimte met veel licht, veel mensen en vele bekende gezichten. Vervolgens was er een actief programma, met tussendoor genoeg pauzes om te netwerken, om klanten te spreken of om met een verzekeraar wat dingen af te stemmen. Ik heb veel mensen gezien en gesproken, veel informatie gehoord. Nuttig en aangenaam; die woorden typeren eigenlijk de hele dag.”
De grootste eye opener voor Michiel kwam van spreker Christian Kromme, die na zijn presentatie in de ochtend, later op de middag nog even terugkwam. “Met zijn terugkomst gaf Christian nog een positieve draai aan het hele verhaal. Hij benadrukte dat we moeten gaan kijken hoe we AI op een doelmatige manier kunnen inzetten, en niet moeten blijven hangen in doemscenario’s. Het is fijn als iemand even wat perspectief biedt. Ik denk dat mensen nu ook pas beginnen in te zien dat je veel mooie dingen kan doen met AI. Voor het AI-project dat we binnen Meijers zijn opgestart, streefden we naar zo’n 20 mensen vanuit de diverse gelederen van het bedrijf. Ik denk dat we uiteindelijk wel iets van 50 aanmeldingen hebben gehad. Mensen vinden het toch interessant en willen eraan bijdragen. Zeker de vele jongeren die we in dienst hebben omarmen het al veel meer. Het is leuk om te zien dat AI begint te leven. Als we erin slagen AI in te zetten zodat het ons ondersteunt, en waarmee we problemen kunnen oplossen, dan kan het ons alleen maar een hele mooie uitkomst bieden. Daar ben ik van overtuigd!”