Niets doen is geen optie

Cyberrisico’s zijn allang niet nieuw meer, zoals IT dat ook niet is. Toch zijn veel organisaties terughoudend in het treffen van beheersmaatregelen rond cyberrisico’s. Zolang hun nog niets is overkomen, zijn de consequenties van een cyberaanval of systeemuitval ook vaak onduidelijk. Maar aangezien we allemaal steeds meer van IT-processen afhankelijk zijn, is het onverstandig om niets te doen. Cyberrisico’s zijn here to stay.

Cyberrisico’s? Verklein ze!

DIRECT CYBERRISICO 

  • Stilstand van uw bedrijf
  • Herstelkosten
  • Boetes en aanspraken van derden

VERMIJDBAAR RISICO

  • Niet tijdig en/of kundig kunnen reageren op een incident
  • Onnodige escalatie van een incident

INDIRECT CYBERRISICO 

  • Reputatieschade 
  • Verlies van klanten
  • Faillissement 

ACCEPTABEL RESTRISICO

  • Dit risico draagt u zelf

Aan de slag!

Gelukkig  zijn er voor veel facetten van cyberrisico’s de juiste partners en oplossingen te vinden. Onderstaande checklist helpt u om beter inzicht te krijgen en uw cyberrisico te beperken.

Tom Rijgersberg, Practice Leader Cyber

Tom Rijgersberg, Practice Leader Cyber

'Mijn carrière van 25 jaar ICT kende 9 jaar in cyber consultancy. Ik heb me de vraag gesteld of je cyberrisico’s wel moet verzekeren. Want voorkomen is altijd beter dan genezen. Máár als het dan toch misgaat, dan is er bedrijfsstilstand, mogelijke aanspraken van derden. Dan moet een organisatie zo snel mogelijk in de reactiemodus springen. Kun je die schade zelf dragen? Wie bel je dan? Wat moet je doen? Ik geloof in de totaaloplossing: preventie, detectie en reactie. Aangevuld met een schadeverzekering en een team van First Response experts. Als Meijers de oplossing niet kan bieden, dan verwijs ik graag door. Bij samenwerking zijn transparantie, betrokkenheid en deskundigheid essentieel. Geen snelle jongens hier, we maken het niet mooier dan het is.' Tom Rijgersberg, t.rijgersberg@meijers.nl +31 (0)6 386 756 13

Frank Oostrum, Accountmanager

Frank Oostrum, Accountmanager

‘Een klap krijgen, zonder dat je weet wie de dreun uitdeelt. Cruciale uren om te reageren. Financiële gevolgen die in een voorkomend geval fors kunnen oplopen. Ontreddering. Om ‘kroonjuwelen’ te beschermen moet ik het karakter van een onderneming goed doorgronden. De verhalen maken mijn werk leuk. Als u cyberrisico’s wilt overdragen naar een verzekeraar, dan adviseer en bemiddel ik bij een complexe verzekeringsbehoefte. Een verzekeringsproduct zien wij als deel van de oplossing. Uitgangspunt in besprekingen is een combinatie van preventie, borgen van continuïteit en risicomanagement, met als sluitstuk een verzekering voor het restrisico. Daarom investeren we bij Meijers in hoge kennis en kunde op het gebied van cyberrisk. Met een sterk team staan wij voor u klaar. Het begint met een goed gesprek. Daar mag u mij voor uitnodigen’. Frank Oostrum, f.oostrum@meijers.nl  +31 (0)6 386 756 10

Robert Ockhuizen, Senior Specialist Schadeverzekeringen

Robert Ockhuizen, Senior Specialist Schadeverzekeringen

'Ik ben al meer dan 15 jaar specialist aansprakelijkheidsverzekeringen. Tussendoor ben ik nog even leraar Engels geweest. Ik hou ervan om iets echt tot de bodem uit te zoeken, een echte specialist. Beroepsaansprakelijkheid en cyber vind ik interessant. ICT bedrijven moet je eerst technisch begrijpen om een goede risicoanalyse te kunnen maken. Het is de kunst om te snappen hoe processen in elkaar zitten en de hiermee samenhangende risico’s inzichtelijk te maken. Dat is steeds weer leren, ieder bedrijf is anders en werkt met andere systemen. Juist die breedte van ICT is leuk. De korte lijnen en de hoeveelheid kennis is de reden dat klanten voor Meijers kiezen. Ik heb veel inhoudelijk klantcontact waarin ik complexe materie in normale mensentaal uitleg. Dat is toch een beetje de leraar in mij!'

Rob van Leyen, Senior Accountspecialist Aansprakelijkheid (Cyber)

Rob van Leyen, Senior Accountspecialist Aansprakelijkheid (Cyber)

'Het beheersen en verzekeren van aansprakelijkheidsrisico’s is al meer dan 25 jaar mijn specialisme. De cyberverzekering is nog redelijk jong. Steeds meer bedrijven krijgen te maken met cyberincidenten met toegenomen gevolgen, lasten en aantallen. Let maar op, een cyberverzekering wordt al snel net zo gewoon als een brandverzekering. Het risico verdwijnt niet meer. Net zoals de behoefte aan preventief advies. Ik vind het essentieel om eerst het profiel van een klant goed in beeld te hebben. Om te weten waar die van wakker ligt. Door risicoanalyse te combineren met onze specialistische kennis, komen we tot een advies op maat. Een verzekering als sluitstuk. Klanten voelen bij Meijers de bevlogenheid en de persoonlijke aanpak.'

Faizal Soebratie, Specialist Cyber

Faizal Soebratie, Specialist Cyber

Ik vind het geweldig om mensen te helpen, te verbinden en zekerheid te bieden. Mijn relaties kunnen daarom altijd op mij rekenen. Ik heb veel plezier in wat ik doe en dat straal ik ook graag uit. Mijn motto is als volgt: als ik zie dat iemand iets goed doet, dan geef ik een compliment. Wanneer ik zie dat er iets fout gaat, dan vraag ik of ik kan helpen. Onlangs heb ik gekozen om mij te specialiseren binnen Cyber, van ondersteuning naar advies. Ik kijk erg naar uit naar deze nieuwe functie. Bij Meijers werken medewerkers met een drive vanuit het hart. Dat merk je aan alles, het eindresultaat telt.

Team Cyberrisico
Team Cyberrisico
Team Cyberrisico
Team Cyberrisico
Team Cyberrisico