Verantwoordelijkheid voor werkgevers groeit bij nieuwe WIA-plannen
Het arbeidsongeschiktheidsstelsel verandert. Door de aanhoudende instroom en druk op de uitvoering werkt de overheid aan een ingrijpende hervorming van de WIA. De voorgestelde plannen verschuiven verantwoordelijkheden naar werkgevers, vergroten de behoefte aan aanvullende voorzieningen en veranderen de beoordeling van arbeidsongeschiktheid voor werknemers. Wat betekent dit voor uw organisatie? Wij zetten het op een rij.
Wat verandert er?
De overheid wil op korte termijn de uitvoering versnellen en verbeteren. Zoals het herschikken van UWV-taken naar gespecialiseerde centra en bedrijfs- en verzekeringsartsen een grotere rol geven in de beoordeling van dossiers. Tegelijkertijd het aanscherpen van herbeoordelingen, zodat alleen echt noodzakelijke trajecten doorgaan. Dit gaat de doorlooptijden verkorten en de druk op het systeem verlichten.
Voor de langere termijn ligt de nadruk op het stimuleren van re-integratie, in plaats van uitsluitend medische keuringen. De overheid onderzoekt een nieuw model waarbij men kijkt naar wat iemand wél kan, in plaats van naar wat niet meer lukt. Daarbij zijn gelijke rechten voor alle werkenden het uitgangspunt, inclusief zzp’ers.
Ook onderzoekt het kabinet een verlaging van de toegangsdrempel voor de WIA-uitkering. In plaats van de huidige grens van 35% arbeidsongeschiktheid naar mogelijk 25% of zelfs 15% arbeidsongeschiktheid. Dat geeft meer mensen toegang tot ondersteuning, maar zorgt ook voor hogere kosten. Daarnaast overweegt het de IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten) af te schaffen. Volledig en duurzaam arbeidsongeschikten vallen dan voortaan onder de WGA (Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten), wat hun inkomenszekerheid aantast.
Wat betekent dit voor uw organisatie?
-
Voor werkgevers:
De voorgestelde wijzigingen raken werkgevers direct. Zij krijgen meer verantwoordelijkheid voor re-integratie, zeker als de IVA verdwijnt. Ook kunnen veranderende wetgeving en aangepaste risicoprofielen leiden tot hogere premies. Tegelijk groeit de behoefte aan aanvullende inkomensverzekeringen, preventiediensten en maatwerkpolissen. Organisaties die zich hier op tijd op voorbereiden, versterken hun positie en beperken risico’s.
-
Voor werknemers:
Voor werknemers verandert de beoordeling van arbeidsongeschiktheid ingrijpend. De nadruk komt te liggen op wat iemand nog wél kan, in plaats van op zijn of haar beperkingen. Tegelijkertijd groeit de onzekerheid over financiële vangnetten. Verdwijnt de IVA of verlaagt de overheid de toegangsdrempel tot de WIA? Werknemers zullen dan vaker afhankelijk zijn van aanvullende regelingen of ondersteuning via hun werkgever.
Verzekeraars slaan alarm
Het Verbond van Verzekeraars ziet flinke risico’s in de voorgestelde aanpassingen. Volgens hen moet de nadruk juist blijven liggen op het activeren van werknemers. De afschaffing van de IVA-uitkering werkt volgens hen averechts, vooral voor mensen zonder reële kans op herstel. Zij pleiten voor meer steun aan werkgevers die mensen met een beperking aannemen, bijvoorbeeld via een ruimere no-riskpolis en intensieve begeleiding. Ook roepen ze op om sterker in te zetten op preventie en vroege interventie, om de instroom in de WIA structureel terug te dringen.
Vragen?
Meijers kijkt graag vooruit. Heeft u vragen over de impact van deze hervormingen op uw organisatie? Neem dan contact op met de inkomensspecialisten van Meijers via info@meijers.nl of bel +31 20 800 98 69. Of kijk op onze website voor vragen over Employee Benefits.