Risicomanagement in de praktijk: veilig laden in parkeergarages
Elektrisch rijden is inmiddels niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Steeds meer organisaties verduurzamen hun wagenpark en realiseren laadfaciliteiten, vaak in afgesloten parkeergarages onder wooncomplexen en kantoren. Maar dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. In Nederland is inmiddels bijna 1 op de 10 auto’s elektrisch zijn en met deze groei neemt ook het aantal incidenten toe. Laden in afgesloten parkeergarages vormt een specifiek risico voor brandveiligheid dat vraagt om doordachte oplossingen. Eelko van den Hooff, risk engineer bij Meijers geeft advies.
Branden met een ander karakter
Een brand in een elektrisch voertuig (EV) verschilt qua brandgedrag niet veel van een brandstofauto, maar EV-branden zijn langduriger, moeilijker te blussen en kunnen opnieuw ontbranden (thermal runaway). Daarbij komt dat de rookontwikkeling giftig is. Brandende accupakketten en kunststoffen veroorzaken dichte, verstikkende rook een groot risico in afgesloten parkeergarages met beperkte ventilatie. Ook de brandbestrijding vergt dus een andere aanpak. De brandweer kiest vaker voor defensieve inzet, en dat kan betekenen: niet direct de garage betreden. De impact op schade en bedrijfscontinuïteit is dan groot.
“Een EV-brand ontwikkelt zich anders dan een traditionele autobrand,” legt Eelko van de Hooff, Risk Engineer bij Meijers, uit. “Het gaat niet alleen om de vlammen, maar vooral om de rook en de giftige stoffen die vrijkomen. Juist in een parkeergarage met beperkte vluchtmogelijkheden kan dat het verschil maken tussen beheersbare schade en een groot incident.”
Laden = extra risico
Het opladen van een voertuig is een actieve handeling. Dat betekent extra kans op technische storingen, verkeerd gebruik of overbelasting. Hoewel het risico op brand bij goed geïnstalleerde en onderhouden laadpunten beperkt blijft, vraagt het wel om een bewuste benadering van risico's.
“Zelfs met goed geïnstalleerde en onderhouden laadpunten blijft alertheid noodzakelijk. Plaats laadpalen daarom nooit bij vluchtwegen of nooduitgangen en laat beschadigde voertuigen niet toe in de garage. Ook een duidelijke plattegrond met laadpalen, afschakeling en blusmiddelen kan in geval van een incident het verschil maken,” adviseert Eelko van de Hooff.
Wet- en regelgeving: dit moet u weten
De overheid stelt duidelijke kaders voor laden in garages. Volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) gelden strengere eisen voor grotere garages. Heeft een parkeergarage een gebouw met slaapfunctie erboven? Dan is een automatische blusinstallatie met inspectiecertificaat verplicht (artikel 4.223a, lid 1). Soms gelden er uitzonderingen, waardoor u geen automatische blusinstallatie hoeft te installeren.
1. Voorbereiding: ontwerp en analyse
Een veilige laadoplossing begint bij het ontwerp. Zorg dat ontwerp en plaatsing van laadpunten aansluiten bij brandveiligheid én verzekerbaarheid. Betrek uw verzekeringsmakelaar al in de planfase: “Neem uw plannen voor laadvoorzieningen altijd vooraf door met uw verzekeringsmakelaar,” geeft Eelko van den Hooff aan. “Zo waarborgen we verzekerbaarheid en effectief risicomanagement.”
2. Installatie: professioneel en gecertificeerd
Laat laadpunten alleen installeren door erkende elektrotechnische installateurs. Zorg dat de installatie voldoet aan de laatste installatienormen en de actuele BBL:
• Centrale uitschakelmogelijkheid;
• Duidelijke aanduiding van laadpunten en schakelaars;
• Plaatsing buiten vluchtwegen;
• Aanrijbeveiliging bij zuilen;
• Betrouwbare branddetectie en alarmering.
3. Beheer: regels, controle en bewustwording
Ook na installatie blijft beheer cruciaal:
• Stel gebruiksregels op en herhaal deze jaarlijks richting gebruikers.
• Inspecteer regelmatig de kabels, zuilen en elektrische installaties.
• Train bewoners of gebruikers hoe te handelen bij brand of storing.
Zo voorkomt u onveilige situaties én voldoet u aan de zorgplicht als eigenaar of beheerder.
Samen werken aan veiligheid
“Veilig laden is geen kwestie van techniek alleen,” zegt Eelko van den Hooff. “Het vraagt samenwerking tussen eigenaren, gebruikers, installateurs en verzekeraars. Alleen zo ontstaat een toekomstbestendige oplossing.”
Q&A
1. Waarom vormt laden van elektrische voertuigen in parkeergarages een verhoogd risico?
Omdat EV-branden moeilijker te blussen zijn, langer duren en giftige rook produceren. In afgesloten garages met beperkte ventilatie kan dit snel leiden tot gevaarlijke situaties en grote schade.
2. Welke maatregelen kan ik nemen om veilig laden te organiseren?
Zorg voor een goed ontwerp (plaatsing buiten vluchtwegen), gecertificeerde installatie met centrale uitschakeling en duidelijke aanduiding, en voer regelmatig beheer en controles uit.
3. Wat schrijft de wet- en regelgeving voor?
Volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) gelden strengere eisen voor grotere garages. Bij gebouwen met een slaapfunctie erboven is bijvoorbeeld een automatische blusinstallatie verplicht.
Vragen?
Wilt u ondersteuning bij het inrichten van veilig laden in uw parkeergarage? Neem contact op met de risk engineers van Meijers: Eelko van den Hooff via e.vandenhooff@meijers.nl en +31 (0)20 800 83 43 en Pascal Saura via p.saura@meijers.nl, +31 (0)20 800 98 54. Of kijk op onze risk engineering pagina op de website.