Meer artikelen

Interview AM:Top 100

do 12 december 2019

#20 Daniël de Swaan (Meijers): ‘Belangrijk dat relatie tussen sluiter en acceptant goed is’

Interview AM jaarboek 2019, eerste publicatie door Bart van de Laak op 26 nov 2019

Daniel in de Top 101In het landschap van het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten is de fabriek van Farm Frites een opvallend element. Industrie tussen de akkers. Minstens zo opvallend is de aanwezigheid van Meijers-directeur Daniël de Swaan bij de fabriek. In de tot hoofdkantoor verbouwde boerderij krijgt elke Farm Frites-medewerker die hij tegenkomt een handdruk en een uitgebreid praatje. Joviaal en goedlachs.

De aardappelverwerker in Oudenhoorn is een flink stuk uit de richting voor het Amstelveense assurantiekantoor. Toch was dit voor De Swaan een logische locatie om over Meijers te praten. Niet alleen vanwege de belangrijke rol die de sector food & feed inneemt bij het bedrijf, maar ook vanwege de klantrelatie met de Farm Frites-directie die misschien wel symbool staat voor de werkwijze die Meijers nastreeft. Vriendschappelijk contact gecombineerd met branchespecifieke verzekeringsexpertise.

Bouwen aan persoonlijke relaties

“Bouwen aan persoonlijke relaties is echt een kernwaarde van ons bedrijf”, vertelt De Swaan. “Niet alleen met onze klanten maar ook met verzekeraars en collega’s.” Het kenmerkt volgens hem het familiebedrijf. Als voorbeeld noemt hij de ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers. Die krijgen uitdrukkelijk de gelegenheid om oprichter Jaap Meijers en de directie ook iets over zichzelf te vertellen. “Wat is belangrijk voor ze? We kijken verder dan wat ze op hun werk komen doen. We willen ook weten wat ze vanuit hun achtergrond belangrijk vinden in het leven.”

Overnachten in de fabriek

De continuïteit in relaties ligt volgens De Swaan ook ten grondslag aan Meijers’ positie in de top 20 van grootste intermediairbedrijven. Farm Frites werd klant in 2005, nadat de vorige verzekeringsmakelaar een dag na Kerst meldde dat het contract voor het nieuwe jaar niet rondkwam. De anekdote dat de Farm Frites-directie dat jaar als brandpreventie tijdens Oud en Nieuw zelf in de fabriek ging slapen, wordt nog vaak aangehaald in het bedrijf.

Expertises meer toeval dan keuze

Meijers is groot in een breed spectrum aan sectoren. Behalve de voedselverwerkende industrie zijn dat bijvoorbeeld ook VvE’s, logistiek en transport, vastgoed, horeca , en leisure. Volgens De Swaan berust die selectie meer op toeval dan dat het ooit een bewuste keuze was. “We zijn van de een naar de andere relatie gegroeid. Op een gegeven moment merk je dat je in een aantal takken van sport een forse klantenportefeuille hebt opgebouwd. Om die goed te kunnen bedienen haal je specialisten binnen. Je laat bij je klanten zien dat je het goed doet en die zetten je weer bij anderen voor de poort. Zo ontstaat er een vliegwiel”, zegt De Swaan.

Overal consolidatie

Elke sector heeft een eigen team bij Meijers. Medewerkers die volgens De Swaan precies weten waar directies en hun medewerkers ‘s nachts van wakker liggen. “Dat lossen we op en die kennis kunnen we weer op anderen overbrengen.” Net als in de verzekeringsbranche is consolidatie bijvoorbeeld ook een belangrijk thema in de voedselverwerking. Dat levert ook uitdagingen op voor Meijers. “De output per fabriek is de laatste jaren ongelooflijk gegroeid. Dit bedrijf is daar een goed voorbeeld van. De mogelijke verliezen, met name op het gebied van bedrijfsschade, zijn dus ook fors toegenomen. Je hebt maar een kleine schade nodig voor een onderbreking van het productieproces.”

Verhoudingen goed houden

Op tijd alle risico’s onderbrengen lukt volgens De Swaan alleen met de juiste expertise bij het inkoopproces. Desalniettemin verwacht hij dat november en december weer hectische maanden zullen worden. “Als makelaar moet je dit een hele leuke tijd vinden. Als je dit niet leuk vindt, dan ben je niet geboren voor dit vak.” Door de afname van het aantal risicodragers ziet De Swaan wel dat makelaars een steeds grotere opgave hebben. Opnieuw is persoonlijk contact volgens hem de sleutel. “Onze relaties met verzekeraars op directieniveau zijn gewoon heel goed. We vinden het ook heel belangrijk dat tussen onze sluiters en de acceptanten de verhoudingen goed zijn. Waar kun je elkaar vinden? Waar zit de apetite? Uiteindelijk moet je gewoon zaken doen. Je doet business met business.”

Verzekeraars bewegen naar voren, makelaars naar achteren

De Swaan werkt inmiddels bijna 15 jaar in verschillende rollen bij Meijers. Sinds 1 februari als ceo. Afgelopen zomer heeft hij met het nieuwe directieteam de tijd genomen om na te denken over de koers van het bedrijf. Verwacht volgens hem geen revolutie, maar nieuwe strategische accenten. “Er is heel veel beweging in de keten. Verzekeraars en makelaars die met hun diensten dichter op de klant gaan zitten. Makelaars die naar achteren bewegen in de keten en steeds meer activiteiten overnemen van verzekeraars. Daar bewegen wij ook in.”

Investeren en innoveren

Behalve de groei van het assuradeurenbedrijf noemt De Swaan nieuwe dienstverlening in verzuim, schadelastbeheersing, nieuwe riskmanagement-activiteiten en extra investeringen in technologie en digitalisatie. Investeringen die volgens hem nodig zijn om onderscheidend te blijven. “VvE-beheerders zijn daar een aardig voorbeeld van. Die hebben heel veel kleine schades af te handelen. Al die handling is een enorme administratieve last. Als je de beheerders helpt met een innovatieve oplossing, dan creëer je toegevoegde waarde.”

Ondanks zijn nieuwe verantwoordelijkheden, blijft De Swaan tijd maken om als ‘account director’ klanten te bezoeken. Naar eigen zeggen zelfs meerdere keren per week. “Graag zelfs. Bij een bedrijf als het onze zijn veel van onze klanten vrienden geworden en veel vrienden klanten. Dan is het hartstikke leuk om klanten te bezoeken.”

Eerste publicatie door Bart van de Laak op 26 nov 2019

Foto: Erik van der Burgt

Tags: Food en Feed, Over Meijers

Schade melden
menu
Contact