Meer artikelen

Grote partij luxe cosmetica verdwijnt in het niets

ma 10 mei 2021

Sterke samenwerking leidt tot vondst en beperking van schade.

Een listige truc waarbij een grote partij cosmetica wordt gestolen. Met forse schade als gevolg. Klant, politie, Meijers, verzekeraar en expertisebureau zetten er gezamenlijk de schouders onder. Hoe vind je gestolen waar terug? Hoe beperkt je de schade? En wat zijn de lessons learned?

Als de vrachtwagen van de vaste vervoerder op de afgesproken dag arriveert bij het distributiecentrum van een importeur van internationale cosmetica, lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Er volgt een doodgewone standaardprocedure. De chauffeur meldt zich en geeft gedetailleerd door welke lading hij komt ophalen: 32 pallets cosmetica-artikelen, bestemd voor een eindklant. De gereedstaande goederen worden ingeladen en de vrachtwagen gaat op weg. De alarmbellen gaan rinkelen als daarna een tweede vrachtwagen van dezelfde vervoerder zich meldt om dezelfde vracht op te halen. Direct wordt duidelijk dat er oplichting in het spel is. De importeur schakelt de politie en Meijers in. Snel daarna draait het projectteam van klant, makelaar, verzekeraar en expertisebureau op volle toeren.

Even later meldt zich gek genoeg een tweede vrachtwagen om dezelfde lading op te halen

Snelheid geboden

Het sleutelwoord bij het opsporen van goederen is snelheid. Om te voorkomen dat de goederen het land uit zijn en onvindbaar worden. Bovendien trekken dit soort schades zich niets aan van kantooruren. ‘Na melding van de schade is het dan ook van groot belang dat makelaar en expert meteen overleggen welke vraagstukken prioriteit hebben’, zegt Marcel Grondman, Senior Practiceleader Schade bij Meijers. ‘Onze meerwaarde als makelaar zit in onze betrokkenheid, de goede vragen stellen, de juiste expert(s)inschakelen en verzekeraars er direct bij betrekken. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk werken sommige grote makelaars met telefoonteams in het buitenland en dat levert onherstelbare vertraging op. Dan loop je gewoon achter de feiten aan.’

 De alarmbellen gaan rinkelen, er is oplichting in het spel

Dader op het spoor

Er volgen gesprekken met de magazijnmedewerkers en de directie van de importeur. Het spoor leidt naar de vervoerder. Een verdachte onregelmatigheid in de werkwijze van een planner doet genoeg vermoedens rijzen om een onderzoek te starten. Ook de vervoerder deelt de vermoedens en werkte volop mee. Met behulp van camerabeelden op het terrein en politiecamera’s langs de snelwegen doemt er een steeds duidelijker spoor op.

Partij wordt teruggevonden

De doorbraak komt als in de markt een aanbod van een grote partij gelijksoortige producten opduikt. Een Nederlandse handelaar blijkt de goederen in Duitsland te hebben aangekocht. Na een politiebezoek aan het betreffende bedrijfspand worden de goederen in beslag genomen. Originele verpakking blijken onherkenbaar te zijn gemaakt, productetiketten zijn weggesneden en vervangen door nieuwe etiketten. Aan de hand van de batchnummers stelt het onderzoeksteam de herkomst en het eigendom van de partij vast. De politie werkt in deze zaak samen met internationale collega’s in Duitsland. Uiteindelijk wordt 95% van de pallets teruggevonden en teruggegeven aan de importeur.

Schade blijft beperkt

Door intensieve samenwerking tussen klant, politie en alle andere betrokken partijen blijft de schade beperkt tot de waarde van de niet teruggevonden goederen en de advocaatkosten. De werkelijk geleden schade bedraagt daarmee een fractie van de oorspronkelijke claim en leverde een voor alle partijen goede uitkomst op.

Zonder de intensieve samenwerking tussen Meijers, verzekeraar,schade-expert en politie was deze zaak nooit opgelost

Lessons learned

De cosmetica-importeur geeft aan vervoerders voortaan nog strenger te controleren. ‘Zonder afgesproken tijdstip over uiterste los- of laadtijd, correcte laadreferenties en legitimatie van de chauffeur verlaat geen zending het distributiecentrum meer. Het zijn misschien uitzonderlijk strenge maatregelen, maar voorkomen is nu eenmaal zoveel beter dan genezen.’

Lees move

Tag: Transport en logistiek

Schade melden
menu
Contact