Mijn werk draait om mensen en het opbouwen van relaties. Ik hou van de uitdaging
De filosofische kijk van John van der Stam
John van der Stam is accountmanager bij Meijers en focust zich op koepels en brancheorganisaties. Bij Meijers vond hij een plek waar hij elke dag iets nieuws leert en het verschil maakt voor bedrijven.
Vroeger wilde ik journalist worden. Ik ben nieuwsgierig van aard. Ik zag mezelf mensen interviewen, verhalen schrijven, erop uit trekken en filosoferen over de dingen die ik tegen kwam. Dat filosoferen doe ik trouwens nog steeds graag, zoals met de podcast filosofie van Centre Erasme op de achtergrond. Maar het liep anders. Ik ben al vroeg begonnen met werken. Mijn carrière begon als management trainee bij Vroom en Dreesman en voerde me door de vastgoedwereld naar een commerciële rol bij Centraal Beheer. Daar leerde ik ook het opleiden van commerciële teams. Ik dook vol overgave in trainingsprogramma’s. Die ervaring als coach bij grote namen als Albert Heijn en Randstad zou later nog goed van pas komen in mijn huidige rol en nevenactiviteiten. Vervolgens ben ik nog algemeen directeur en mede eigenaar geweest van een opleidingsinstituut in Marketing en Communicatie (SRM). Nu doe ik naast mijn werk ook vrijwilligerswerk voor mensen met een geestelijke beperking, die breng ik heen en weer. Ook heb ik een tijd taal coaching gegeven aan een Iraanse familie. Daarnaast ben ik nu voorzitter van het bestuur van een kunstenaarsclub BK49. Ik hou van nieuwe dingen proberen.
De weg naar Meijers
Ik ben bij Meijers terechtgekomen via mijn vriend Guido Verheijden. Bij Meijers gaven ze aan dat ze koepels en branches wilden benaderen voor met name collectieve WGA-hiaat mantelcontracten. Iets compleet nieuws voor mij. Het is enorm interessant. Hier kan ik mijn commerciële ervaring echt benutten. Juist dát maakte het meteen zo leuk. Elke dag leer ik bij, van marktonderzoek tot acquisitie bij geselecteerde branches. Het marktonderzoek is monnikenwerk maar is een goede basis voor het acquisitieplan. Een lange commerciële reis van zes tot acht maanden om een mantelverzekering voor een hele bedrijfstak aan te bieden. Branches en koepels aansluiten zijn grote projecten, dat maakt het extra uitdagend.
Toegevoegde waarde van Meijers
Wat ik leuk vind aan mijn werk? De diepgang en de diversiteit. Of ik nu een cao analyseer om de juiste voorwaarden te vinden of in gesprek ben met een nieuwe potentiële relatie. Het draait altijd om lange termijn relaties en vertrouwen opbouwen. Waarom zouden koepel en brancheorganisaties moeten kiezen voor Meijers? We hebben de expertise in huis voor een zeer goede premieonderbouwing voor de betreffende branche en bieden daarbij een proactieve verzuim en WIA support. Vooral ook bij kleinere bedrijven zonder HR afdeling is dit laatste erg belangrijk. Daarnaast helpen wij de branches met de implementatie van het nieuwe mantelcontract. Wij bieden echt toegevoegde waarde. Dit is ook de reden dat wij in de afgelopen 2 jaar vier branches hebben aangesloten.
Je bent een bezig bijtje, hoe houd je de balans?
Naast mijn werk hou ik mijn leven in balans met sportieve activiteiten, zoals drie keer per week bootcamps. Maar juist de verschillende activiteiten zelf geven ook de balans. Daar krijg ik energie van. Meijers biedt me de ruimte om mijn interesses om te zetten in concrete resultaten. Want uiteindelijk gaat het naast verzekeren ook om mensen, relaties en de drive om toegevoegde waarde te bieden. Onlangs ben ik gestart met een onderzoek voor de nieuwe propositie Employee Solutions. Dat is een combinatie van duurzaam inzetbaar houden van medewerkers, salarisadministratie en verzekeren. Daar heb ik erg naar uit gekeken.