Wij zien een verandering van de mobiliteitsmix in Nederland
De achteruitkijkspiegel van Iwan Poslavsky
Binnen Meijers staat Urban Mobility inmiddels centraal als een belangrijk thema. Dit begrip omvat alle vormen van vervoer in stedelijke gebieden, met een focus op efficiënt, duurzaam en toegankelijk verplaatsen om de leefkwaliteit in steden te verhogen. Iwan Poslavsky, geboren en getogen in Gouda, zet zich vol in om verzekeringsoplossingen te ontwikkelen die aansluiten bij deze nieuwe mobiliteitsvormen. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met beleggen, maar op werkgebied vraagt zijn missie om pionierswerk binnen een van nature traditionele verzekeringsbranche. “Bij Meijers zijn wij ervan overtuigd dat het aandeel van dit soort voertuigen in de Nederlandse mobiliteitsmix blijft groeien. Hoe groot de impact zal zijn, moet de toekomst uitwijzen.”
Hoe ben je in de verzekeringswereld beland met een focus op automotive en mobility?
"Via een detacheerder kreeg ik mijn eerste opdracht bij Volkswagen Pon Financial Services. Na afronding sprak ik met allerlei intermediairs, maar uiteindelijk koos ik voor een nieuwe opdracht bij Volkswagen Pon. Dus hup, terug de automotive in. Eerlijk gezegd heb ik sindsdien niet meer omgekeken. Het grappige is wel dat ik in de eerste jaren van mijn carrière altijd met de trein naar kantoor kwam. Ik reisde met vrijwel elk vervoersmiddel behalve de auto. Op het gebied van rijervaring heb ik één schade op mijn naam staan, ironisch genoeg met de auto van mijn ouders.”
Wat is jouw visie op mobiliteit in Nederland?
“Wij zien een verandering van de mobiliteitsmix in Nederland. Aangedreven door innovatieve technologieën en een groeiende focus op duurzaamheid, verandert het landschap steeds sneller. Waar mobiliteit vroeger bijna uitsluitend draaide om de auto, zien we nu allerlei alternatieven in opkomst. Een voorbeeld hiervan is de OV-pas en de leasefiets; deze waren een voorbode. Tegenwoordig zijn elektrische fietsen, scooters, fatbikes en zelfs light electric vehicles (LEV's) niet meer weg te denken. Apps en platforms maken het makkelijker dan ooit om al deze vormen van vervoer te gebruiken. Dit zijn natuurlijk allemaal nieuwe risico’s die vragen om nieuwe oplossingen.”
Wat verwacht je de komende drie jaar op het gebied van mobiliteit?
“Niemand heeft een glazen bol, maar ik geloof wel dat deze ontwikkeling de komende jaren doorgaat. Binnen Nederland zijn voertuigen zoals die van Picnic bijna niet meer weg te denken. Nieuwe spelers zoals Qarry en Silence duiken ook op. En de overheid? Die speelt een grote rol met steeds meer beleid gericht op een autoluwe toekomst. Vanaf 1 januari 2025 voeren meerdere (middel)grote steden in Nederland zero-emissiezones in. Ook heeft Amsterdam de maximumsnelheid al verlaagd naar 30 km/u.
Hoe zit het met de verzekerbaarheid van deze nieuwe ontwikkelingen?
"De conservatieve verzekeringsbranche ziet nieuwe mobiliteit vaak als te klein of te onbekend om direct op te pikken. Voor kopers van LEV’s betekent dit vaak hoge premies of uitsluiting van zakelijk gebruik. Het gevolg? Remming van adoptie.“
Wat biedt Meijers op dit gebied?
“Eén van de kernwaarden van Meijers is ondernemerschap. Vanuit deze gedachte willen wij kijken hoe wij onze eigen bijdrage vanuit onze discipline kunnen leveren aan de adoptie van deze nieuwe ontwikkelingen. Het echte ondernemerschap ligt natuurlijk bij de fabrikanten en importeurs die hier dagelijks mee bezig zijn en alle risico’s lopen, maar als wij met een goed verzekeringsproduct kunnen bijdragen doen wij dit graag. Ons product is geschikt voor zakelijke en particuliere klanten en biedt ook mogelijkheden voor lease. Biedt dit product een oplossing voor alle spelers in de markt van Urban Mobility? Vast niet. Is voortdurende productontwikkeling nodig om aan de marktvraag te voldoen? Absoluut, maar dat maakt het weer interessant om steeds te blijven werken aan de verzekeringsoplossingen voor de wereld van morgen.”