Meer artikelen

Data kan veel doen, maar de menselijke check is en blijft belangrijk

di 26 november 2024

 

Anicka Hillen kijkt vooruit! 

Anicka Hillen is op 1 oktober begonnen als directeur Technologie & Innovatie bij Meijers. En is vanaf nu de kracht achter de IT- en innovatieafdeling. Onder haar leiding vertaalt het team de doelen en ambities van Meijers naar slimme, technologische oplossingen. "Meijers heeft het lef om kunstmatige intelligentie (AI) te integreren in bedrijfsprocessen. Daar mogen we best trots op zijn”, zegt Anicka.

Je hebt een drukke baan en een druk gezinsleven. Wat doe je het liefst om te ontspannen?

"Sinds kort roei ik in een gig, waarin je met zes mensen en een stuurman roeit. Een gig is een type roeiboot dat oorspronkelijk werd gebruikt als snelle roeiboot voor het landen van scheepskapiteins of het uitvoeren van reddingsoperaties. Het is een uitdagende sport: techniek en communicatie vereisen focus en fysiek is het intens, met blaren en pijnlijke spieren tot gevolg. Toch is er weinig zo mooi als een zondagochtend op de Loosdrechtse plassen, omringd door vogels en kinderen in kleine Optimist zeilbootjes."

Hoe ben je in de wereld van kunstmatige intelligentie terechtgekomen?

“Ik wilde journalist worden, maar na mijn studie fonologie ging ik me steeds meer verdiepen in IT. Tijdens mijn studie koos ik voor de technische kant van AI, specifiek gericht op spraak. Hoe kun je computers leren praten?” Dit bracht me naar een bijbaan in taaltechnologie en vervolgens naar SNS Bank, waar ik mijn carrière in digitalisering begon. Daarna leidde ik de innovatieafdeling bij de Volksbank, waar we verschillende apps bouwden en het AI-centrum opzetten. Later werd ik verantwoordelijk voor IT bij Aegon Hypotheken en begeleidde ik de overgang naar a.s.r. Sinds januari ben ik lid van SER Topvrouwen en nu ben ik er trots op deel uit te maken van het managementteam van Meijers, waar innovatie sneller gaat dan bij grote bedrijven."

Je geeft nu leiding aan het hele IT-team van Meijers. Wat houdt dat precies in?

"Bij Meijers ben ik verantwoordelijk voor IT en Innovatie. Dat betekent dat alles wat met IT te maken heeft onder mijn verantwoordelijkheid valt, van de veranderteams tot systeembeheer. We bouwen onze applicaties niet zelf, maar werken met externe leveranciers volgens onze outsourcingstrategie. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot wat ze nodig hebben. Waarin verschilt uw rol van die in andere organisaties? 'In veel bedrijven bouwen ze hun IT-systemen zelf. Bij Meijers draait het om regie. We luisteren naar wat de business nodig heeft en vertalen dat naar de technologie die we gebruiken. Dat vraagt om heldere communicatie en een scherpe strategie. Wat maakt Meijers bijzonder? We zijn slagvaardig. We kunnen snel schakelen en bereiken op die manier veel."

Wat zijn je ambities voor de toekomst bij Meijers?

"Meijers loopt wel voorop met allerlei datasystemen. En heeft het lef om nieuwe dingen te proberen, zoals het introduceren van AI in onze processen. Daar mogen we trots op zijn. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat we die lijn vasthouden en uitbouwen.”

Innovatie en kleine teams: de sleutel tot succes. Hoe zorg je ervoor dat teams effectief samenwerken?

"Ik geloof in kleine, diverse teams. Uit eigen ervaring weet ik dat je met zo'n opzet beter kunt transformeren. Kleine teams zijn efficiënter en door diversiteit krijg je verschillende perspectieven die helpen om de wereld een beetje te veranderen. Het is een manier van werken waar ik in geloof en die voor mij altijd goed heeft uitgepakt."

Hoe vind je de balans tussen technologie en menselijke interactie?

"Technologie en data bieden volop kansen, vooral op het gebied van data-analyse en machine learning. Denk aan het aanbieden van gepersonaliseerde producten of het sneller en nauwkeuriger uitvoeren van risicoanalyses en het maken van polissen. Door processen efficiënter te maken, ontstaat er meer ruimte voor de menselijke en klantgerichte kant van ons werk. Technologie zou eigenlijk moeten helpen om tijd vrij te maken voor de klant, zodat we ons kunnen richten op het opbouwen van relaties. Maar uiteindelijk blijft de menselijke factor onmisbaar. Data kunnen veel doen, maar de menselijke check is en blijft belangrijk."

Schade melden
menu
Contact