Aansprakelijkheid bij cyberincidenten: wat als gevoelige data op straat ligt?
Organisaties beheren dagelijks grote hoeveelheden gevoelige data, van NAW- en inloggegevens tot financiële en strategische bedrijfsinformatie. Waardevolle data. Niet alleen voor uw bedrijfsvoering, maar ook voor cybercriminelen. Klanten, medewerkers en leveranciers vertrouwen u deze waardevolle data toe en aanvallers weten dat ook. Eén onbedoelde klik of kwetsbare toegangspoort is genoeg om data in verkeerde handen te laten vallen. De schade? Die kan variëren van reputatieverlies en claims tot juridische procedures. Bent u hierop voorbereid?
Wat staat er op het spel?
Een cyberaanval raakt uw organisatie vaak veel dieper dan alleen de IT-afdeling. Denk aan het stilvallen van bedrijfsprocessen, maar ook aan verlies van vertrouwelijke klantgegevens, reputatieschade, en zelfs het kwijtraken van concurrentiegevoelige informatie. Wanneer gevoelige data op straat ligt, kunnen derden u wettelijk aansprakelijk stellen voor de schade die zij daardoor lijden. Maar daar blijft het niet bij: toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen forse boetes opleggen bij een datalek of onvoldoende beveiligingsmaatregelen. Een cyberincident kan dus grote financiële én juridische gevolgen hebben.
Zo gaan cybercriminelen te werk
Aanvallers zoeken gericht én ongericht naar kwetsbaarheden. Via phishingmails, zwakke plekken in IT-systemen of zelfs deepfake-telefoontjes. Eenmaal binnen, proberen ze waardevolle data buit te maken. Bijvoorbeeld door via social media de CFO te identificeren en diegene te benaderen met een geloofwaardige, gepersonaliseerde mail — deze lijkt onschuldig, maar met kwaadaardige bijlage. In sommige gevallen gaan cybercriminelen nog een stap verder. Ze bellen u op, met een AI-gegenereerde stem die klinkt als die van een collega. Daarna volgt vaak afpersing: betalen, of ze lekken uw data. De buitgemaakte gegevens worden verkocht, openbaar gemaakt of misbruikt voor identiteits- en kredietfraude met alle gevolgen van dien voor uw organisatie en reputatie.
Een datalek is geen uitzondering meer
De kans is reëel dat derden u aansprakelijk stellen voor schade door gelekte data. Denk aan klanten, leveranciers of samenwerkingspartners. Een cyberverzekering via Meijers dekt onder meer wettelijke aansprakelijkheid en helpt schade en claims beheersbaar te houden. Naast het opvangen van bedrijfsschade en kosten voor hulptroepen vallen de volgende elementen onder de dekking van een cyberverzekering:
- Aansprakelijkheidsclaims van derden;
- Juridische kosten;
- Schadebeperkende maatregelen;
- En boetes (voor zover verzekerbaar).
Continuïteit beschermen? Begin bij risicobewustzijn
Cyberrisico’s raken uw hele organisatie. Samen brengen we uw risico’s in kaart, bepalen we passende preventiemaatregelen en zorgen we dat uw dekking aansluit op uw bedrijfsvoering.
Wilt u weten hoe u uw bedrijf optimaal kan beschermen? Neem contact op met de cyberspecialisten van Meijers via info@meijers.nl of bel +31 20 642 0524. Ook op onze cyberpagina vindt u meer informatie.